Menuside |
Arkæoastronomi
Erling Poulsen
Arkæo betyder det, der vedrører oldtiden, og titlen altså
oldtidsastronomi. Fra udlandet kendes astronomiske observationer især
fra kulturerne i Babylon og Ægypten, men de havde også et skriftsprog,
som i dag kan fortælle os om det. I det nordlige Europa fandtes intet
skriftsprog, og vi må bygge vor viden på arkæologiske fund og de ganske
få rejseberetninger fra skrivende, der har besøgt Norden.
Faget arkæo-astronomi er endnu
ikke "stuerent" i Danmark, historikere søger andre fortolkninger på
fortidens fund, men i andre lande er det anderledes. Faget fik sit
gennembrud i England med fortolkningen af Stonehenge i Sydengland som
et Sol-Måne observatorium (Hawkins, 1963), siden er mange stenkredse og
andre stenmonumenter, især i Skotland, blevet forklaret på tilsvarende
måde. I Tyskland er faget også blevet dyrket seriøst i mange år, og
sidst er mange svenske stenanlæg blevet fortolkede astronomisk. Den
store forskel på den betydning, faget tillægges, kan ses af, at der i
"Den Store Danske Encyklopædi" under arkæo-astronomi er en artikel på 5
cm's længde, i den tilsvarende svenske "Nationalencyklopedin" er en
artikel, der er 15 gange længere!
Hvad ved vi om oldtidens interesse for
astronomi?
I romerkejseren Cæsars (100-44 f. Kr.)
bog "Gallerkrigen" fortælles at germanerne dyrker Sol, ild og Måne.
Solvognen fra Trundholm viser også, at soldyrkelse fandt sted omkring
1200 f. Kr. Vore helleristninger er også fulde af soltegn. En langt
senere kilde, araberen , al-Tartuschi, fortæller fra sit besøg i Hedeby
ca. 950-60, at indbyggerne dyrker stjernen Sirius, dog er et fåtal
kristne1).
Fra Adam af Bremen2) (død 1076) ved vi, at svenskerne i
Uppsala (svært af stedfæste, da mange lokaliteter havde dette navn)
holdt en stor fest hvert 9. år. Også i krøniken af biskop Thietmar af
Merseburg (død 1018) nævnes store offerfester i Lejre hvert 9. år. Ni
år er netop tiden fra Månen har sit største til den har sit mindste
udsving i sit opgangspunkt (½ Sarosperiode).
Vi ved altså om den førkristne tid, at himmellegemer er blevet
observeret og dyrket, et enkelt er ydermere hyppigt afbildet.
Det er ikke overraskende, at observationer af Solen og Månen er blevet
udført, det var den eneste mulighed der var, for at regulere kalenderen
med dens religiøse fester.
Horisonten var i Island omkring år 1000 delt i ottendedele, ættir,
og tiden for Solens løb gennem en ottendedel kaldtes en eykt;
der blev også anvendt en deling i sekstendedele, en inddeling, vi i dag
finder i kompasrosen. Denne simple inddeling af dagen må have haft
rødder langt tilbage i Nordens historie. På danske og engelske solure
fra middelalderen finder man samme inddeling.
På Madsebakke på Bornholm er et stort
helleristningsområde. Herfra kommer dette
soltegn med de 16 delinger, 1500-900 f. Kr.
|
Eksempler på anlæg i Danmark med
påfaldende sigtelinier.
Andebjerg, Tingskoven i Han-herred. En
stenring med markeringer for sigte til solopgang ved jævndøgn og vintersolhverv. C-14 dateret trækul fra stedet
angiver tiden for anlægget til 380-105 f. Kr.
Klosterbakken, Lille Harreskov. I skoven er mange stenanlæg, typisk med
en stor sten i midten forsynet med en eller flere riller; der er også
en Hørg (oldnord. Hargh, der betegner en rektangulær stendynge som blev
anvendt til offerfester i førkristen tid), som har givet navn til
skoven. Udover en mængde askegruber med forøget fosfatindhold, som kan
forklares med indhold af brændte knogler, er følgende sigtelinier fra
den centrale rillesten: solopgang ved sommer- og vintersolhverv samt
jævndøgn + stjernen Sirius' opgangssted. I Store Harreskov er fundet et
anlæg med sigteretninger til Månens opgangssteder i deres ekstremer.
Landskabskalenderen med centrum i Ole Rømers Høj; navnet skyldes, at
man en overgang troede, at Rømer havde haft sit observatorium på højens
top; oprindelig hed den Kongehøjen. Højen hører til en type
menneskeskabte høje, der er karakteriseret ved at være stejle, have
flad top, ikke have randsten og ikke indeholde grave. Men et formål må
de have haft. Fra højen ses Solen stå op over Risby Tinghøj ved
sommersolhverv; over lav pyramideformet høj ved Herstedøster
forsamlingshus ved jævndøgn; ned i retning af Bavnehøj ved jævndøgn;
opgangspunktet for Sirius i retning mod Stanghøj og Solens opgang ved
vintersolhverv i retning langs Ole Rømersvej. Alle højene er af den
omtalte type.
Stenkredsen på Andebjerg.
|
1) Herbert
Jankuhn, Haithabu, Neumünster 1972. s. 172.
2) Adam var tysker
og kom omkring 1050 til Bremen, han rejste som den første rundt i
Danmark for at give en beskrivelse af landet i forbindelse med "De
hamburgske ærkebiskoppers historie". Nærmere i Gyldendals
Religionshistorie.
Kilder:
Hugh Thurston, Early Astronomy, Springer Verlag New York 1994.
Astronomisk tidsskrift nr. 4/1986, 2/1987 og 2/1994.
Jens Vellev, Danske solure fra middelalderen, Hikuin, 6/1980.
Eden and Lloyd, The book of Sun-dials, Bell & sons, 1900
E. Laumann Jørgensen, Stjerner, Sten og Stænger, Arkæo-Astronomi i
Danmark, Hernov 1994.
|
Mere om
arkæoastronomi
|
|
|