SAECULUM
CONFUSIONIS
Kalenderreformerne i år 1700
og år 1743 i Danmark/Norge.
af Erling Poulsen,
Rundetaarn.
Den moderne overgang til sommertid skulle
ikke volde nulevende veluddannede danskere nogen problemer. Alligevel
forvirres mange de to gange om året, vi skifter tid - skal uret frem
eller tilbage? Hvis det var lyst, da jeg kørte på arbejde i dag, hvad
så i morgen - er Solen højere på himlen, eller er den overhovedet stået
op?
På det samfundsmæssige plan har det
benyttede tidsmål altid spillet en rolle. Religiøst ved at bestemme
tiden for fester og helligdage, og mere borgerligt til at angive tiden
for leverancer og terminer for betaling. For landbruget har kalenderen
gennem tiderne fastsat tiden for såning, høst og andre
landbrugsarbejder samt tiden for markedsdage. Historieforskningen
bruger datoangivelser i de forskellige kilder til at finde rækkefølge
og årsagssammenhænge i fortidige begivenheder, en umulig opgave uden
indgående kendskab til det kalendersystem angivelserne forholder sig
til.
Hvis alle folk til alle tider havde benyttet
samme tidsmål ville ingen kalenderproblemer eksistere, men desværre er
det ikke tilfældet. Igennem tiderne har datoangivelser været afhængige
af tid og sted, og dermed medført både forvirring og misforståelser,
ikke blot for os i dag, der prøver at analysere fortiden, men så
sandelig også for samtiden. Hver gang et område ændrede kalender, har
man skullet tilpasse sig nye terminer og nye vaner, noget det
konservative menneske altid har haft svært ved. To eksempler på
kalendariske misforståelser skal nævnes: Den første er, da det gik galt
med kalenderberegningen for Dionysius Exiguus i 532 e.Chr. (de romerske
angivelser af år efter kejserens tronbestigelse var usikre), han
regnede ud hvornår Jesus var født, altså startåret for vor tidsregning.
Men en moderne analyse har vist, at Jesus desværre er født før år 4
f.Chr. (vi har altså allerede lagt det 20. årh. bag os). Det andet
eksempel er fra s. 145, Ole Feldbæk, Danmarks Historie bd. 9, Gyld. og
Pol., 1990; her fremgår det, at forværket Gyldenløve ved Frederikssten
blev stormet 8. dec. 1718, derpå førtes løbegrave op mod fæstningen,
for at forberede et stormangreb. Dette kom dog aldrig, da den svenske
konge Karl 12. blev dræbt om aftenen d. 30. nov. under en inspektion af
løbegraven nærmest fæstningen (der er sandsynligvis brugt to
forskellige kilder, en dansk og en svensk, men deres datoer forholder
sig til to forskellige kalendersystemer).
Men tilbage til artikelns formål: Hvordan
har situationen været ved den danske kalenderreform år 1700, hvor der
pludselig skulle overspringes 11 dage, og hvordan gik forhandlingerne i
samfundets top om reformen. Hvilke argumenter fik Frederik IV til at
udstede sin forordning af 28/11-1699, hvorefter "Ny
Stiil" skulle erstatte "Gammel Stiil".
Det denne artikel skal forsøge at gøre rede
for, er: Hvorfor kalenderreform? Hvordan blev den til efter for
handlinger mellem forskellige Nordeuropæiske regeringer? Forvirringen
omkring påsken, samt almuensafhængighed af kalenderen og sammes
reaktion på reformen. Var samfundet så organiseret, at en reform, der
greb så dybt ind i dagliglivet, overhovedet kunne gennemføres?
Kilder
Af samtidige kilder er heldigvis bevaret
mange af de officielle almanakker og de paralleludgivne skriv og
rejsekaleldere (Kgl. Bibliotek (fork. KB)). Som officiel udgivelse har
de stort set holdt sig på lovens grund, men da Universitetet havde
almanakprivilegium, og dermed en væsentlig indtægt ved salget, var det
også vigtigt at udgivelserne indeholdt stof, som folk ønskede at købe.
Det kan ses af, at hver gang almanakprivilegiet blev indskærpet
forsvandt det astrologiske indhold, for hver gang at dukke op et par år
efter. Ansvaret for almanakken var i 1636 ved privilegie overgået fra
især teologiuddannede almanakskrivere til astronomerne ved
Universitetet, den voksende rationalisme indenfor dette fag gjorde, at
de generelt var imod astrologi og forudsigelser. Oplaget er det svært
at udtale sig om, Dybvad (ca. 1630) pralede med et antal på 60.-100.000,
et mere realistisk gæt på oplaget omkring år 1700 er nok det halve.
Om selve kalenderreformen og forhandlingerne
både herhjemme og i udlandet findes akter på Rigsarkivet, men en del
materiale må søges i udenlandske arkiver. Jeg har ikke af tids og
pladsmæssige grunde brugt originalakter, men har benyttet et værk, der
indeholder næsten alle relevante akter, værket udkom allerede kort
efter reformen: Peder Horrebow, Operum Matematica-Physicorum II, 1741.
Grunden til udgivelsen skal søges i den store beundring forfatteren,
som selv ikke var nogen stor astronom og fysiker, nærede for sin
berømte læremester og forgænger Ole Rømer. Det er fra denne beundring,
og deraf følgende udgivelser, vor viden om Rømers videnskablige
fortjenester stammer; selv udgav han næsten intet. Udover et par
afhandlinger fra hans ungdom (udgivet af Det Franske Akademi), en
notesbog (Adversaria, KB) og en del breve til udenlandske lærde (liste
findes s. 404-5, Thykiær) findes kun et par astronomiske maskiner på
Rosenborg, gearkassen til Rundetårns planetarie og et nyfundet ur i
fransk eje, konstrueret af ham.
Som kilde til debatten op mod påskereformen
(1743) er brugt den pietistisk inspirerede bog: Johan Heitman,
Enfoldige Betænkninger over den julianske og gregorianske Calender...,
København 1742. Manuskriptet til bogen er blevet til kort før den
danske påskeberegning "gik galt" første gang (1724), men på grund af
censur udkom den først året før forordningen om påske.
Af bøndernes kalendere er en del genstande,
såkaldte primstave samt kalenderdåser, på vore museer, de er grundigt
behandlede i litteraturen. Generelt kan der om disse evighedskalendere
fra 1700-tallet siges, at de viser den stigende oplysning på landet;
hvor datoerne i begyndelsen af århundredet angives i forhold til
helgendagstegn, skiftes disse efterhånden ud med symboler på datoens
aktivitet i landbruget.
En hel del af bøndernes terminer er
nedskrevet i de populære, men ucensurerede, bondepraktikaer, og som
kilde til at vise hvilken kalender lanbobefolkningen benyttede er de
også anvendelige. At de fik lov til ateksistere på landet skyldes nok,
at de kun gjorde ringe skade, og deres udbredelse gjorde det umuligt at
komme dem til livs. Oplaget af praktikaerne kan der kun gættes om, men
det har været betydeligt, måske sammenligneligt med almanakoplaget; det
tyder det forhold, at de blev ved med at genudgives, også på. Alle
eksemplarer efter år 1700 på KB (de der er registrerede under
bondepraktikaer) er gennemgået. En væsentlig grund til, at praktikaerne
er brugt som kilde, er, at de er uautoriserede og trykt for profittens
skyld, derfor har de i modsætning til de officielle almanakker, ene og
alene rettet sig efter målgruppen; folk
har fået det de ville have. Antallet af husstande beskæftiget med
landbrug kan skønnes at have været omkring 100.000
i år 1700, og da praktikaerne, selvom de er påtrykt årstal, er beregnet
til brug i flere år, må der have stået en praktika i mange landbohjem.
Mærkeligt nok finder man ikke almanakker og praktikaer i
skifteprotokollerne fra 1700-tallet,
forklaringen kan være, at de af myndighederne har været anset for uden
værdi.
En hel del mundtlige bondehuskeregeler er
indsamlede i Jylland i slutningen af 1800-tallet; da de hviler på en
meget gammel mundtlig tradition, kan de også bruges som kilde til
landboforhold i 1700-tallet.
Kort kalenderhistorie.
Den kirkelige kalender bygger på den
julianske kalender, som Cæsar indførte år 45 f.Chr. i Rom, til
afløsning af den hidtil brugte Numakalender.
Den julianske kalender gik ud fra, at det tropiske
år var på 365,25 dage, og da det på et år er nødvendigt med et helt
antal dage, blev der indført et skudår hvert fjerde år. Kalenderen blev
autoriseret ved kirkemødet i Nikæa år 325, hvor det blev bestemt, at
forårsjævndøgn skulle falde den 21. Marts det år.
Jævndøgnstidspunktet blev brugt ved
påskeberegningen, denne skulle falde den første søndag efter den første
fuldmåne efter forårsjævndøgn. Grunden til at påskeberegningen var så
vigtig var, at alle de andre bevægelige helligdage rettede sig efter
påsken.
Gyldentallet og Epakten.
For at kunne beregne fuldmånetidspunktet
blev begrebet gyldental indført, idet man gik ud fra, at 235 perioder
for Månens faser svarede til 19 år, det er næsten
korrekt. Og derfor ville månefaserne gentage sig på samme datoer i
en 19 årig cyklus. Kendskabet til denne cyklus kan spores helt tilbage
til babylonernei det 5. årh. f. Chr., og er nu lidt uretfærdigt opkaldt
efter grækeren Meton.
I praksis nummererede man årene fortløbende med tallene 1 til 19,
tallet kaldtes gyldentallet.
For at lette udregningerne lod man i en
tabel et bestemt tal (epakten, som angav antallet af dage fra sidste
nymåne det foregående år til
1. jan.) svare til hvert gyldental. Fordi nymånerne ville falde på
samme datoer i år med samme gyldental.
I de officielle danske almanakker er epakten
angivet til og med årgang 1699, fra år 1700 til 1713 forsvinder
angivelsen, for at komme med igen fra 1714 og frem til begyndelsen af
1740'erne. Fra midten af 1800'tallet finder man igen epakten, men kun i
Skriv og rejsekalenderen, og den tradition er fortsat til i dag, også
efter at de to officielle kalendere blev slået sammen i 1974.
Rom 1582.
Da både kalenderåret og
fuldmåneberegningen ikke svarede til de astronomisk rigtige værdier,
skete der hvert år en lille systematisk fejl; den gjorde det nødvendigt
for pave Gregor XIII, ved en bulle (24/2-1582),
at indføre en ny
kalender. Ved overgangen til den gregorianske kalender sprang man
10 dage over ((1582-325)*(365,25-365,24219)=9,8 dage, således at påsken
igen kunne blive en forårsfest, og juledag kunne komme nærmere
midvinter).
Fejlen, der bestod i at kalenderåret
forskubbede sig forhold til det tropiske år, blev løst, ved at man
indførte en regel om, at der skulle overspringes tre skuddage per 400
år; til sidst blev, for påskeberegningens vedkommende, indført
kalendarisk jævndøgn (21. mar.), i stedet for astronomisk, samt en
væsentlig mere kompliceret fuldmåneberegning.
Forbedringen var gennemført i hele den
romersk-katolske del af Europa i 1610, medens de protestantiske dele
ikke ville vide af noget, der kom fra Rom, selvom det var et
fremskridt.
Størstedelen af de ikke-katolske lande i
Europa gik over til den nye kalender i første halvdel af 1700-tallet,
men de græsk-katolske dele er først gået over til den gregorianske
kalender i vort århundrede, sidst Grækenland i 1923.
Reformen i Danmark
Hovedmanden bag indførelsen af den
gregorianske kalender, dog uden forbedring af påskeberegningen (det
skete først senere), var den kgl. mathematicus Ole Rømer. Ole Rømer
øvede en stor indflydelse på denbestemmende elite i det hirakisk
opbyggede danske samfund omkring år 1700. Grunden var, at han med sin
praktiske sans kunne løse vigtige samfundsopgaver, der ikke var andre
der kunne tage sig af. Ved sin hjemkomst fra Frankrig i 1681, hvor han
var blevet kendt for opdagelsen af lysets
tøven og løsningen af praktiske opgaver for Solkongen, blev Rømer professor
i astronomi og pålagt at indføre ny
matrikel. I 83 gennemførte han en mål
og vægtreform i forbindelse med Chr.V's Danske Lov, reformen var,
ved at gå ud fra en enkel grundenhed, et stort fremskridt for et
standardiseret målesystem. I 85 blev han leder af Rundetårns
Observatorium, som han bragte up to date; i 90 indrettedes privatobservatorium
med nyopfundet udstyr; i 92 Kompasreform og oprettelse af navigationsskoler;
i 93 udnævnelse til højesteretsdommer;
i 1704 indretning af observatorium med endnu et nyopfundet
instrument; i 1705 blev Rømer udnævnt til 1. borgmester og politimester
i København. Derudover var han generalkvartermester på Holmen, opsatte
milepæle langs hovedvejene, forbedrede hovedstadens
drikkevandsforsyning og kloarkering, indførte gadebelysning og sørgede
for brolægning. Ved siden af det, gav han anvisninger på konstruktion
af sammenlignelige
termometre (hvilket Fahrenheit lærte af ham i 1708 og fik æren
for), opfandt den første nøjagtige flydevægt
med anvisning på dens brug osv. osv. Han skiftede ikke arbejde når han
fik et nyt, men påtog sig mere og mere. Hvor stor betydning det danske
styre tillagde ham, viste sig ved den statsmandsagtige begravelse han
fik i 1710.
Som leder af Observatoriet på Rundetårn var
det Rømer, der var ansvarlig for årets almanak, og ved overrækkelsen af
værket til Chr. V i 1695 forelagde
han et forslag om en reform af kalenderen. Forslaget gentog han ved
overrækkelsen af 1696 kalenderen, og kongen bad Rømer forespørge den
danske legat i Stockholm (Bolle
Luxdorph) om svenskernes stilling. I Rømers forespørgsel fra d. 10/1-96
forklarer
han, hvori problemet består, og skriver så, at Chr. V ynskede
at fornemme Naboernes dispositionog tanker,
om mand ey med felles resolution kunde engang rette den urigtighed.
Han nævner seks argumenter for den nye stil, til brug overfor
svenskerne, og beder til slut Luxdorph sende et par ord til svar. De
seks argumenter var:
-At få overensstemmelse med andre nationers
tidsregning.
-At den nye stil begår en fejl, der viser
sig over en periode på 10000 år, hvor derimod den gamle stil har fejl,
der viser sig på kun et par hundrede år.
-At de færreste bør føje sig efter de
fleste, især da de fleste har den bedste tidsregning.
-At for hundrede år siden ville paven vise
sin autoritet med indførelsen af ny stil, men det argument duede ikke
mere. Og hollændernes eksempel
viser, at også reformerte lande uden konsekvens kan tilslutte sig ny
stil.
-Under alle omstændigheder vil alle
reformerte lande på et tidspunkt skifte kalender, og skulle Tyskland og
England
gøre det, måtte Danmark følge trop, nu havde vi chancen for at komme
først.
-År 1700 er særlig egnet til en overgang, en
lignende chance vil ikke opstå de næste hundrede
år.
Luxdorph svarede allerede d. 25/1,
at han ved Gud har forsøgt at
(slå) den gamle stil af hovedet heroppe,
men hidtil havde det ikke båret frugt. Men, skrev han, der er dog en
professor i Upsala ved navn Andreas
Spole, han arbejdede på sagen i Sverige. Der har været diskuteret
med adskillige om sagen og Luxdorph har fundet, at den største modstand
nok vil komme fra gemene folk, de holder nemlig regnskab med tiden ved
hjælp af
primstokke, og finder ved hjælp af dem Jul og Påske. Hvis man nu med ny
stil ville holde disse fester på en anden tid, vil de tro, at der var
introduceret en anden religion, og at de derfor ikke kunne dø salige.
Kom der uorden i bøndernes
primstokke, ville de ikke vide, hvornår de skulle pløje og så og ville
indbilde sig, at verdenen var vendt op og ned.
Efter dette noget nedslående svar lod kongen
udstede en skriftlig ordre til Rømer d. 10/3-96,
hvori blev bekendtgjort, at fordi han har erfaret, at ved
handelskorrespondance med udlandet, er stor besværlighed, og at
der er tvivl om datoer på veksler og andre dokumenter. Skulde han
gerne se at ny stiil bleve indført
i hans riger og lande. Rømer blev beordret til at tage forbindelse
med matematikere på de steder, hvor gammel stil endnu blev benyttet for
at få kalenderne til at stemme overens.
Kongens argumenter i ordren skal ses på baggrund af
Københavns store vækst på 3,7
% årligt (befolkningstal) i slutningen af 1600-tallet; handelen
voksede voldsomt
(den første florissante periode) og den danske handelstonnage voksede
fra 1670 til 1699 med ikke mindre end 127 %; i København var hele 65 %
af den samlede tonnage hjemmehørende i 1698.
Professor Weigel
fra Jena ankom til København i juni 1696, fordi spørgsmålet om en
reform også var blevet aktuelt i andre protestantiske lande. Der kom
intet ud af hans bestræbelser i den omgang, og da han senere af Chr. V
blev sendt til Stockholm, mødte han endnu voldsommere modstand.
I Nordtyskland blev det besluttet at
koordinere alle de protestantiske lande via rigsdagen i Regensburg, og
den danske gesandt her, Lewencron, blev pålagt at støtte Weigel så
meget som muligt.
I 1698 måtte Rømer levere en betænkning
til
Lewencron, om hvad reformen gik ud på. Han skrev, at siden Kristi tid
er juledag forskudt hele 13 dage og de andre helgendage, efter hvilke
bondehandel, skibsfart, jagt og fiskeri er bestemte, er forskubbet; Solens
løb, og aarsens gang ere vigede fra de tider,
de indfaldt paa, da reglerneereobserverede og funderede. Om påskens
forkerte beliggenhed skrev han, at de
regeler, som Kirken har stiftet om Paaschens holdelse, saa ganske
vigede fra vore forfædres
formeente rigtighed, at vi fejler i vor påskeberegning. Der nævnes,
som eksempel, at hvis påsken skulle holdes efter den oprindelige
mening, skulle påsken 1698 være 5 uger tidligere, end den ellers skulle
være efter den gamle stil. Han foreslår, at en passende lejlighed til
at indføre ny stil ville være den store solformørkelse,
der vil indtræffe den 13 sep. 1699, fordi denne begivenhed kunne bruges
til instiftelse
udi historierne til ævig tid. Man kunne gennemføre reformen ved at
springe fra 13. sep. (gl. stil) og direkte til 23 sep. (ny stil). Som
autoritet bag indførelse af ny stil brugte Rømer Tycho Brahe, dog ikke
fra et offentliggjort værk, men med et citat fra Tychos håndskrevne stjernetabeller;
dem havde Rømer arbejdet med i sin ungdom.
I en ordre af 8/2-1698
gav Chr. V en række biskopper og teologer ved Universitetet besked på
at komme med et oplæg. De svarede, at der let, ved en indførelse af ny
stil, ville opstå tro på Pavens ufejlbarlighed, derfor skulle sagen
opsættes til en
anden tid. Senere gav det teologiske fakultet, der her kort før
pietismen stod svagt (både den voksende rationalisme og den begyndende
pietisme, der kom til os gennem de øgedeinternationale kontakter, havde
sat spørgsmålstegn ved den
lutherske ortodoksi, som ellers havde været fremherskende hele
århundredet), dog efter for forslaget.
Nu skulle den svenske regering vindes for
sagen, Rømer bad 11/3-99
Spole i Upsala arbejde for den nye stil,
men det gik ikke så godt. Spole havde sit helt eget forslag til
kalenderreform, og svarede allerede 26/3.
Hans forslag gik ud på, at solhverv
skulle flyttes til d. 25/12 (det var her solhverv lå, da Cæsar indførte
den julianske kalender år 45 f. Chr., senere havde den kristne kirke
brugt datoen til at fejre Jesu fødselsdag) ved at overspringe 14 dage,
ellers skulle overspringes skudår efter gregoriansk stil. Rømer svarede
meget høfligt d. 19/4, han ville jo gerne have svenskerne med til
reformen; han skrev i sit svar, at hvis man fulgte Spoles forslag ville
man fortsat have to stilarter i Europa, og at man derved ikke ville
opnå en forenkling. Han fremhævede, at man kun bør tage hensyn til
almennytten og ikke til religionen. Svaret må have overbevist Spole,
for i et brev til den svenske Cancellipræsident danskerhaderen
Bengt Oxenstjerna skrev
Spole, at det nok var en umulighed at gennemføre hans forslag, og at
den gregorianske stil lettere ville kunne gennemføres i hele Europa. I
et brev d. 22/5
til Rømer tilsluttede han sig reformen.
Men den svenske regering var ikke
overbevist. Den lod sin gesandt von Snolsky i Regensburg overrække
forsamlingen et memorandum,
hvori svenskerne går imod reformen. Dermed var svenskerne koblet fra en fælles kalenderreform.
For at koordinere en fælles overgang til
gregoriansk kalender begyndte nu en intens brevveksling mellem
nordeuropæiske lærde. Rømer diskuterer især problemet med
påskeberegningen med Leibnitz.
Og den 13. sep. 1699 besluttede forsamlingen i Regensburg, at de tyske
protestantiske lande skulle gå over til ny stil ved at springe fra
18/2-1700 til 1/3-1700.
Lewencron gav den nye danske konge Frederik
IV (Chr. V var død 25/8-1699) besked om beslutningen, og den 28/11
satte kongen sit navn under forordningen om ny stil, dog uden reform af
påskeberegningen, idet dette blev henvist til en kommission.
Kommissionen, kaldet Collegium Mathematicum,
kom dog aldrig i stand, og i mange år fulgte man den gamle metode. Det
medførte, at man i 1724 holdt påske en uge før katolikkerne. Rømer
arbejdede, i forbindelse med påskeberegning, meget med bestemmelse af
jævndøgnstidspunkt, især ved hjælp af et instrument opsat i sit Tusculanske
Observatorium.
Forordningen.
I forordningen
står, at de nye almanakker skal indrettes, så de 11 dage overspringes i
februar 1700, og påskedag dette år skal falde 11/4. Der må ikke
anvendes andre almanakker i landet, og breve samt dokumenter efter 18/2
skal dateres efter ny stil. Hvis nogen forser sig, idømmes de, for hver
forseelse, en bøde på 4 rdl. i købstæderne og 1 rdl. på landet, bøden
skal gå i fattigkassen. Dog, hvis veksler o.l., som er underskrevet før
forordningen, skulle forfalde efter gammel stil, så gælder gammel stil
indtil udgangen af juni. Hvis nogen skulle bruge forandringen til
bedrageri eller svig, bør de efter sagens beskaffenhed straffes. Alle
offentlige personer blev beordret til offentligt at læse og forkynde
forordningen på alle passende steder.
Den allerede trykte og udsendte almanak for
året tilbagekaldes, og der udgives en ny. Markedsfortegnelsen i den nye
almanak indeholder en del markeder i dagene 18/2-1/3, der tillades, at
de holdes på de anførte dage efter gammel stil.
Straffen for almindeligt brud på
forordningen kan sammenlignes med, at straffen
for at huse en fremmed betler, fra og med 1708, var ½ rdl. per nat. Den
højere bøde i byerne hænger sikkert sammen med, at det er her, det er
vigtigst, at reformen bliver gennemført. Håndhævelsen af forordningen
påhvilede på landet godsejeren; da bøderne skulle i fattigkassen, har
hans iver for at gennemføre forordningen nok været ringe.
De eksisterende almanakker
fra år 1700
Der eksisterer fire
eksemplarer af den julianske almanak (KB, Danmarks Natur og
Lægevidenskablige Bibliotek (DNLB), Rundetaarn (RT) og Sorø Akademis
Bibliotek (SAB)). De er helt ens (dog mangler et par sider i SAB
eksemplaret, men de har alle samme trykfejl i september måned, ny stil
kolonnen, d. 24. mangler) og har som de foregående år Rundetårn på
forsiden (den mangler på SAB eksempl.); tårnet er afbildet med den
flade oprindelige udsigtsplatform; fra og med 1701 almanakken skiftede
forsidebilledet af tårnet til Rømers tokuplede observatorium.
Da den allerede udgivne almanak blev forældet ved forordningen, skulle
der udgives en ny. Et eksemplar af denne findes på KB, udgaven må være
udgivet i huj og hast, for der er alvorlige sjuskefejl i den. Den
alvorligste er, at der uden forbehold er angivet markedsdage på de
datoer, som blev oversprunget. En anden fejl er, at antallet af dage i
december er angivet til 30. Den næste udgave findes i dag på Steno
Museet, der er i den taget forbehold for markedsdagene, men december
har stadig 30 dage. Endelig er der endnu en udgave (ens eksempl. på
DNLB, RT og SAB), i den er alle fejlene blevet rettet. Forsiden af den
reviderede almanak viser ikke det sædvanlige billede af Rundetårn,
derimod er pladsen brugt til at fortælle, at det her er den nye almanak.
Påskeproblemet
Som tidligere nævnt blev der ikke opnået
enighed om påskeberegningen. Ved diskussionerne omkring år 1700 var
Weigel stemt for, at bestemmelsen af både forårsjævndøgn og
påskefuldmåne skulle ske astronomisk. Rømer var mere stemt for at
fastlægge Påsken til den søndag der faldt mellem 5.
og 11. april. Den københavnske præst Brunnsmand,
der havde forstand på almanakker, var imod Weigel, hans argument var,
at en epidemi kunne rive de få astronomer, der kunne beregne månens
bane, bort, og hvad så? Mod Rømers ide var især teologerne, den var
jo også i strid med Det Gamle
Testamente.
Peder
Horrebow arvede påskeproblemet og udgav et par afhandlinger i 1737
om emnet,
men der skete først noget, da man nærmede sig 1744, for da ville igen
ske det samme som i 1724.
I 1742 udkom en bog,
der på dansk pegede på problemet; bogens formål var at præsentere en
helt ny kristelig kalender, i tidens ånd. Bogen er approberet
af en af spidserne indenfor Københavns åndsliv, matematikprofessoren J.
F. Ramus, han fik ofte et glas godtøl på værtshuset "Syvstjernen"
sammen med Holberg
og Horrebow. I forordet blev påskeberegningens unøjagtighed
kritiseret, og der foreslås en ny metode bl. a., at den tid, der skulle
være den udslagsgivende ved påskefastsættelsen, skulle være tiden på
Azorernes meridian for at undgå, at Øst- og Vesteuropa måtte fejre
påske en uge forskudt. Hovedindholdet i bogen fik dog (heldigvis) ingen
virkning, forfatteren argumenterer for, at de ugudelige ugedags- og
månedsnavne afskaffes, månedernes 1. dag omlægges og månedslængden
revideres, nytår omlægges og alle helgendage lægges på den dag, hvor
Solen har den samme stilling, som da de blev indstiftet, f. eks skal
juledag omlægges til d. 23 dec. (ny stil) eller d. 3. i første måned
(kristelig stil). Idet den gregorianske kalender kommer ca. en dag
forud for Solen på 3200 år, foreslås, at årstal der er delelige med
dette tal ikke skal være skudår alligevel.
Debatten om påskeusikkerheden førte til, at
Chr. VI udstedte en forordning d. 18/1-1743, i hvilken det blev
befaledet, at gregoriansk metode også skal bruges i påskeberegningen.
Dog kan det ses i almanakken fra 1744 (beregnet af Peder Horrebows søn
og efterfølger Christian), at påskedag er d. 29/3; dette var efter den
gamle beregningmetode, efter gregoriansk metode skulle det have været
5/4 (i Olsen fortælles, at årgang 1744 måtte omtrykkes fordi
forordningen kom for sent, det kan ikke passe, idet arbejdet med den
næppe har været igang i januar 43. På KB er registreret to forskellige
almanakker fra 44 (den anden skulle være beregnet af Ramus, der som
studerende beregnede årgang 1714), men i KB's almanaksamling findes den
ikke; det er nok en fejlregistrering, der har givet anledning til
påstanden om en nyudgivelse i 1744). Dette er nok ikke rigtigt,
følgende
indberetning
taler imod det.
De "ulærdes" kalender
Landbrugets stade omkring år 1700 kan bedst
sammenlignes med u-landene i dag; det årlige udbytte var yderst
afhængigt af naturgivne forhold, bonden havde endnu ikke fået "magt"
over naturen. Bondens verdensbillede, der byggede på kosmisk
helhed (holisme), var meget forskellig fra kirkens, hvis opgave det
var, på evangeliets grund, at fastholde enevældens autoritet og
samfundsorden; landbefolkningens iverefter at gå i kirke har derfor
været ringe, hvilket de hyppige skærpelser
af kravet om kirkegang under de første enevoldskonger viser.
At holde rede på tiden, og dermed holde
fester og dyrke jorden på rette måde, har været endnu vanskeligere i
landbosamfundet i 1600-tallet, end det er i dag; for begik man bare én
fejl på få dage, kunne det få alvorlige følger, troede
man. Til hjælp for tidsmålingen udkom adskillige almanakker, de
indeholdt en mængde astrologiske oplysninger, oplysninger om
sygdomsbekæmpelse (husråd) samt huskeregeler om den rette tid at så,
høste og slagte.
Ser vi for eksempel i en gammel almanak,
får vi under åreladning at vide, at dette udmærkede middel mod sygdomme
ikke må benyttes, når Månen er i visse stjernetegn, samt når den er i
konjuktion, opposition og kvadratur med Sol, Mars og Saturn; derfor er
for hver dag angivet stillingen for Månen og de andre vandrestjerner.
Også vejrudsigten
er medtaget således, at man i god tid kunne planlægge sin høst.
Der udkom en ny almanak hvert år, og den
udgift sparede mange ved at benytte en evighedskalender, en primstok.
På den var hver måneds dage indridset med det tilsvarende helgentegn
ved; desuden var der ud for hver dag et søndagsbogstav (fra a-g);
kendte man årets søndagsbogstav f.eks. b, var alle dage mærket med b
søndage. Kendte man også årets gyldental eller epakt kunne man tælle
sig frem til årets bevægelige helligdage (bl.a. påske).
Hvis man havde svært
ved at læse måtte terminerne for fester, sygdomsbehandling og
landbrugsarbejde huskes ved hjælp af ordsprog, og når tallæsning var et
problem, måtte alle dage relateres til en helgen.
En bonde-praktika
kunne være nyttig, den indeholdt alle de nødvendige regeler og kunne
anvendes lige til den var slidt op.
Eksempler på regler der
styrede året
Kyndelmissen d. 2/2 var en gammel
midvinterfest, hos Peder
Syv står, at på dagen skal halvdelen af vinterens foder være
tilbage, for at der skal være nok til sommerens komme. Ved reformen kom
alle datoer 11 dage for tidligt i forhold til Solen, så den gamle
lærdom må have skabt problemer.
På Valdborg
dag d. 1/5 afholdt man fest for den kommende grøde i jorden, der
blev redet sommer i by og pyntet op med grønt. Reformen har betydet, at
færre planter og træer var sprunget ud på dagen.
Der var tradition for at holde "fardag"
(skiftedag) ved påske og Mikkelsdag d. 29/9,
selvom det i Chr. V's Danske lov var bestemt, at det skulle være d. 1/6
og 1/12. Reformen gav bønderne længere tid til at få rugen i jorden,
til gengæld kom høstgildet Mikkelsdag
til at være lige lovlig tidligt på efteråret.
Der skal nævnes nogle af de gamle huskeregeler
der styrede landbruget : Nr. 119, Bygsåning mellem 12/5 og 28/5. Nr.
132, ærtesåning Langfredag. Nr. 138, hørsåning på Korsmesse (3/5). Nr.
180, træfældning mellem Viti (15/6) og Luciæ (13/12). Nr. 190, kål sås
på Skt. Gregori aften (12/3). Nr. 199, urter skal optages mellem Maria
Magdalene (22/7) og Marias fødselsdag (8/9). Nr. 687, pløjning starter
på Gregori dag (12/3). Nr. 725, engen sætter græs på Skt. Jørgens
(23/4). Nr. 746, boghvedesåning på Vilhelms dag (28/5). Nr. 787, på
Bartholomæi dag (24/8) skal skæres malurt og smør kærnet denne dag
læger.
Bondepraktikaerne ligner hinanden til
forveksling, og er sikkert blevet skrevet af efter hinanden år efter
år, i de fleste fra 1700-tallet står følgende huskevers:
Om Jordens Dyrkning
Saae Rug Ægidii, Byg,
Havre Benedictii.
Saae Ærter Gregorii,
Linser, Vikker Philipii.
Saae Løg Ambrosii, alle
Marker grønnes Tiburti.
Da kommer Gøgen...
Saae Hamp Urbani, Hør
Viti, Roer Kiliani...
Saae Planter Viti, Skær op
Colomani...
Slagte Kiød Lambertii,
giør Pølse post Festum Martini.
Steeg Gies Osvaldi, kiøb
Oste Vincula Petri.
Grav Roer ad opem, syd
Kaal udi Dominum...
Æd Svine-Steeg Blasii, vær
from per Circulum Anni.
At du kand døe tempore anni.
Alle disse gamle huskeregeler kom ud af trit
med Solen ved reformens indførelse; hvis vi nøjes med at se på hvad der
står om kornsorterne, så ville overgangen til gregoriansk kalender og
en bibeholdelse af de gamle terminer, betyde at strøelseproduktionen
fra vinterrug gik ned samt at Byg og Havre alt for ofte ville blive
sået i for kold jord, og derfor med mindre
udbytte.
Fulgte bønderne
forordningen?
Det er umuligt direkte at få at vide, om den
nye kalender blev fulgt af flertallet på landet. Men indirektekan sagen
undersøges via praktikaerne, i dem blev jo det solgt, folk ville have
og bruge. Det forhold, at de var uautoriserede (det var først i slutningen
af perioden, der kom trykkested i), gør dem til en endnu bedre
kilde, de var helt uafhængige af stat og kirke.
I praktikaerne er ingen datokalender for
året, da de skulle kunne bruges år efter år; men hvilken kalender, de
holder sig til kan ses af angivelsen af jævndøgns- og solhvervsdatoer;
er datoen omkring d. 10. i måneden, er benyttet juliansk kalender; er
datoen derimod omkring d. 20., er benyttet gregoriansk. Også
angivelserne for hver måned, for hvilken dag, Solen går ind i et nyt
stjernetegn, kan bruges til bedømmelsen. I praktikaerne er ikke taget
hensyn til skudår hvert fjerde år, i alle har Februar 28 dage.
Gennemgang af de praktikaer,
der findes på Det Kgl. Bibliotek.
Der er kun gennemgået praktikaer fra efter
reformen år 1700. Samlingen er ikke komplet, bl.a. fordi praktikaer
blev slidt helt op i modsætning til almanakker, der jo kun gjaldt for
det pågældende år.
1708. Alle angivelser er efter juliansk
kalender, der er en fejl i Marts måned, idet der står, at Solen er i
Vædderen fra 11/3-20/4 (det kan være en gregoriansk dato der her har
sneget sig ind, i så fald er det den eneste i
praktikaen), og i April, hvor den er i Tyren fra 11/4-12/5 (hvilket er
korrekt efter juliansk stil).
1744. Fuldstændig mage til 1708 udgaven, med
samme fejl.
1754. Magen til 1708 udgaven, men nu er
fejlen rettet. Datoer stadig efter juliansk kalender.
1760+1772+1785. Magen til 1754.
1786. Ligner de foregående, men (!!)
datoerne for Solens gang er nu gregoriansk.
1790+1794. Magen til 1754.
1798. Trykkestedet er angivet på omslaget
(Haderslev). Jævndøgns- og solhvervsdatoer efter juliansk kalender, men
Solens indgang i Dyrekredsen er nu gregoriansk.
1800.
Trykkested København. Alle angivelser efter juliansk kalender.
1800. Trykkested Viborg, udgivet af A. S.
Just (3. oplag). I forordet en hel programtale, at du ej
finder saadanne Spaadomme i denne Praktika som der stod i den gamle
(s. 5), men hvis læseren er interesseret i astrologi, bliver han på s.
7 rådet til at købe tre bestemte bøger. Den er fuld af gode råd om
dyrkning (i prosa), ingen gamle mundhæld mere. Der er ikke nogen
angivelser i den, som kalendertypen kan afgøres udfra.
1804. Trykt i Haderslev. Jævndøgns- og
solhvervsdatoer efter juliansk kalender, men Solens indgang i
Dyrekredsen er gregoriansk.
1853. Trykt i Lillehammer. Er et afskrift
efter 1708 eksemplaret, fejlen i Marts ses igen. Den er helt i juliansk
stil.
1857.
Trykt i Hjørring, Marinus Petersens Forlag, forbedret og forøget af J.
G. Larsen. Indholdet er meget astrologisk præget. Alle datoangivelser
er efter gregoriansk kalender. Udgaven indeholder en lille oplysende
artikel om tidsregning før i tiden og orientering om nyopdagelser
indenfor astronomi (helt frem til 1852).
Kun én af praktikaerne fra 1700-tallet har
rettet sig efter forordningen, og den er fra 86 år efter denne.
Haderslev-praktikaerne er i vildrede med, hvad der er den rette stil,
og de er udkommet et århundrede efter ændringen. Viborg-praktikaen
tager ligesom almanakkerne efter 1781 landbrugsfaglige emner op,
initiativtageren til dette, for landboreformerne nyttige tiltag, var
professor i astronomi Thomas Bugge, som også var formand for det Kgl.
Landhusholdningsselskab.
Konklusion
Kalenderreformen var nødvendig, idet dels de
religiøse fester efterhånden var kommet for langt væk fra det tidspunkt
på året, hvor de oprindeligt stammede fra, men også fordi det
efterhånden var åbenlyst for alle (der kunne læse Biblen), at
påskeberegningen var rivende gal. Danmark gik ikke over til reformen,
da paven udsendte sin bulle i 1582, det var for tidligt for os i
forhold til reformationen. Men op imod år 1700 blev en overgang til
samme kalender, som mange europæiske lande benyttede, nødvendig p. gr.
a. den stigende udenrigshandel. Den begrundelse gives også af Chr. V i
hans ordre til Rømer om at ordne det praktiske. For at Danmark ikke som
en isoleret ø skal stå alene med ny stil i Nordeuropa, forsøges, med et
vist held, at koordinere reformen med andre protestantiske lande, kun
Sverige går enegang.
Påskeberegning efter ny stil var ikke med i
den oprindelige reform, men efter at det havde vist sig uhensigtsmæsigt
at fejre påske, ude af trit med de lande, vi havde samkvem med, blev en
justering af den oprindelige reform gennemført i 1743.
Reformen var med det samme en fordel for
rigets mest indflydelsesrige kredse, embedsstanden, de store
(københavnske) handelshuse, skibsredere og akademikerne ved
Universitetet, der nu ikke mere kunne tage fejl i datoer i deres
udenrigskorrespordance. Men bunden af samfundspyramiden har ikke taget
reformen til sig, det viser undersøgelsen af praktikaerne; den til
solåret og traditionerne stærkt bundne landmand har ikke kunnet bruge
den ny stil. Først langt inde i oplysningstiden begynder bøndernes
"huskebøger" at vise, at der er sket noget.
Om forordningen har haft mærkbar indflydelse
på høstudbyttet (og dermed godsejernes interesse i sagen) er tvivlsomt,
da dette p.gr.a. andre (naturlige) årsager svingede meget fra år til
år.
Dér hvor der især kunne forventes en
konfrontation mellem gammel og nyt er ved helligdagene (påske osv.),
det er sikkert for at undgå det, at epakten forsvinder ud af almanakken
år 1700 og ikke kommer med igen før år 1714, og uden epakt kunne påsken
ikke beregnes af almuen med en evighedskalender(det må være den
ansvarshavende astronom (Rømer) der har stået bag denne smarte
udeladelse, der er ingen påbud om det). Folk har derfor været henvist
til at følge kirkens annoncerede tidspunkter for de forskydelige
helligdage. Efter 1714 må der stadig have været problemer med
alternative påskeberegnere, ellers havde der ikke været grund til, at
epakten igen måtte udelades fra først i 1740'erne og fremefter.
Samlet viser undersøgelsen, ligesom andre
undersøgelser, at det er forkert at tale om ét dansk samfund i
begyndelsen af 1700-tallet. Der var en dyb kløft mellem elitens kultur
og folkets kultur, som bevirkede, at ikke kun den reform jeg har
behandlet, men også andre, eksempelvis fattigforordningen fra 1708, i
bedste fald var dømt til meget langsomt at trænge ned i alle
befolkningslag.
Litteratur:
Ole Feldbæk, Danmarkshistorie bd. 9,
Gyldendal og Politiken 1990.
Mogens Eilertsen,Alle Tiders Tal,
Politikken 1985.
Knud J. V. Jespersen, Danmarks historie 3,
1989.
Hans Chr. Johansen, Dansk social historie
bd. 4, København 1979.
Evald Tang Kristensen, Det jyske almueliv 3,
tillæg I, Om fortidens landbrug, Århus 1900.
E. Ladewig Petersen, Dansk social historie
bd. 3, København 1980.
Niels-Knud Liebgott, Kalendere,
Nationalmuseet 1973.
Axel V. Nielsen, Ole Rømer, Århus 1944.
Andreas Nissen, Ole Rømer, København 1944.
Thorkild Damsgaard Olsen, 1685-almanakken og
..., s. 117ff i 1985-Almanakken.
Andreas Nissen o.a., Rundetårn 1637-1937,
København 1937.
Salmonsens Konversations Leksikon, bd. 13,
2. udg.
Axel Steensberg, Dagligliv i Danmark,
København 1982.
Claus Thykier (red.), Dansk Astronomi gennem
400 år, København 1990.
Kilder:
Almanakker:Alle eksemplarer på KB fra
1650-1800 er gennemset, især er årgangene 1676, 1685, 1687, 1700 og
1744 benyttet.
Bondeprak.:Alle på KB efter år 1700,
registreret som bondepraktikaer (de har alle et almanakagtigt udseende.
I begyndelsen af 1800-tallet udkom en del bøger for almuen, der brugte
navnet bondepraktika, men deres indhold er mere i oplysningstidens ånd
og de ligner ikke 1700-tallets folkebog, de er ikke brugt).
Johan Heitman, Enfoldige Betænkninger over
den julianske og gregorianske Calender..., København 1742.
Peder Horrebow, Operum Matematica-Physicorum
II, 1741.
|