Menuside |
Kalendermekanik
Kalenderens størrelser, historie og reform
af Erling Poulsen
|
Døgnet
Jordens konstante rotation om sin egen akse har givet
grundlag for døgnet. Et sandt soldøgn er tiden fra Solen står højest på
himlen i Syd til den igen står højest. Soldøgnet blev oprindeligt målt
med et solur, men led af den skavank, at Jordens rotation kun er
konstant i forhold til stjernehimlen. Solen bevæger sig, set fra
Jorden, med en ikke konstant fart en gang rundt på himlen per år,
derfor bliver soldøgnets længde afhængig af årstiden. Det er lidt
længere om vinteren når Jorden er tættest på Solen end om sommeren.
Så længe de mekaniske ure var meget upræcise betød det uens soldøgn dog
ikke noget, men i slutningen af 1700-tallet blev urene bedre og
forskellen så tydelig, at man måtte indføre et middelsoldøgn. Urene
viste dog ikke det samme endnu i hele landet, der blev benyttet
lokaltid. Først med indførelsen af jernbaner (og køreplaner) gik hele
landet over til Københavnsk lokaltid. Senere da jernbanenettet blev
knyttet sammen med resten af Europa var det nødvendigt at gå over til
den stadig brugte zone tid dvs. den tid danske ure viser er lokaltiden
på 15 grader øst, altså på Bornholm.
Solens ujævne gang udtrykkes med tidsudjævningen: middeltid (lokal) +
tidsudjævning = sand soltid, dermed viser tids jævningen hvor meget et
solur går "forkert".
Den lokale middeltid kan findes ved at finde sin længdegrad, antal
grader Øst for Greenwich , omregne den til minutter ved at gange med
fire (1 bueminut = 1/60 grad) og derpå lægge sin
normale tid til og trække en time fra (to timer ved sommertid).
|
To fænomener spiller her
ind, jordbanens ellipseform og jordaksens hældning, hvis indflydelsen
af de to splittes op ser det sådan ud:
|
Når man lægger
de to kurver sammen får man kurven ovenfor. At jordbanens form spiller
en rolle fremgår af Keplers 2. lov, Jorden drejer én gang
rundt på 23t56m04sek i forhold til stjernerne og da den samtidig
bevæger sig lidt i sin bane betyder det at den skal dreje lidt mere for
at Solen kommer lodret over samme længdegrad igen, hvor meget mere
ændrer sig i løbet af året p. gr. a. Jordens skiftende banehastighed.
Når vi måler soltid er det Solens bevægelse (set fra Jorden) projiceret
på ækvator vi måler og den varierer fra dag til dag i årets løb, derfor
spiller jordaksens hældning en rolle (vinklen mellem ekliptika og
ækvator).
|
Måneden
Da døgnet er en noget kort enhed blev måneden indført
allerede i oldtiden. Den oprindelige måned gik fra nymåne til nymåne og
var derfor på 29,53059 døgn, det var upraktisk så månederne vekslede
mellem 29 og 30 dage.
I daglig brug er måneden en noget lang tidsenhed, den blev underinddelt
i fire uger med hver sine typiske månefaser.
For landbruget var solåret1) på
365,24219 dage vigtig, så der blev indført et måne-solår på 12 måne-
måneder. Da det kun kunne blive til 354 dage forskød måneåret og
solåret sig ret meget i forhold til hinanden, derfor indførtes skudår
med 13 måneder hvor det var nødvendigt. For romerne var årets sidste
måned februar og den sluttede med Terminaliefesten d. 23., skudmåneden
blev anbragt efter denne.
Astrologien blomstrede i Det Romerske Rige og følgende system
blev indført for ugedagene:
En dags 1. time blev styret af Månen, den 2. af Saturn, den 3. af
Jupiter, den 4. af Mars, den 5. af Solen, den 6. af Venus, den 7. af
Merkur, den 8. af Månen osv. til den 24. time der blev styret af
Jupiter.
Næste dags 1. time blev derfor styret af Mars, den 2. af Solen osv.
Trediedagens 1. time blev så styret af Merkur, den 2. af Månen osv.
Da ugen har syv dage ligesom antallet af planeter (incl. Sol og Måne),
vil hele systemet gentage sig den følgende uge.
|
|
Således at hver time af døgnet var styret af en guddom
(planet), og således at de styrende planeter kom i samme rækkefølge som
deres afstande fra Jorden ifølge datidens verdensbillede (Jorden i
midten med Saturn i den yderste krystalsphære, derpå Jupiter, Mars,
Solen, Venus, Merkur og nærmest Jorden Månen) . Nu kunne de troende
nøje planlægge deres tid, for hver planet styrede bestemte funktioner i
dagligdagen. Dagen fik navn efter den planet der styrede første time.
Senere da germanerne overtog den romerske uge, blev dagsnavnene oversat
til de tilsvarende germanske gudenavne.
Ugedagsnavne på en række sprog
(dansk, latin, fransk, oldnordisk og engelsk):
Mandag, dies Luni, Lundi, Mana-dagr, Monday.
Tirsdag, dies Marsis, Mardi, Tyrs-dagr, Tuesday.
Onsdag, dies Mercurii, Mercredi, Odins-dagr, Wednesday.
Torsdag, dies Jovis, Jeudi, Thors-dagr, Thursday.
Fredag, dies Veneris, Vendredi, Friggs-dagr, Friday.
Lørdag, dies Saturni, Samedi (fra sabath), Laugar-dagr (fra at vaske),
Saturday.
Søndag, dies Solis, Dimanche (fra Herre), Sunnu-dagr, Sunday.
|
Den julianske kalender
I året 46 f. Chr. indførte kejser Julius Cæsar sin kalender
som en ren solkalender. For at få de romerske
helligdage til at falde rigtigt blev allerførst besluttet, at år 46 f.
Chr. skulle have 15 måneder eller 445
dage, romerne kaldte det "forvirringens år".
Dernæst blev indført et år på 365,25 dage, rent teknisk ved at indføre
en skuddag hvert fjerde år.
Skuddagen blev af
traditionelle grunde lagt d. 24. februar.
Midvinterfesten lå i begyndelsen d. 25. december og blev senere brugt
af den kristne kirke til at fejre
Jesu fødselsdag.Tilsvarende faldt Jævndøgn oprindeligt d. 25/3.
Nu passede den julianske kalender ikke helt med solåret og derfor
flyttede festdagene langsomt men
sikkert i forhold til årstiderne.
|
Kirkens kalender
Ved det vigtige kirkemøde i Nikæa (nuværende Isnik i Tyrkiet)
i 325 skulle både besluttes hvornår Jesus
havde fødselsdag (oldkirken havde fejret det på mange forskellige
datoer) og hvornår påskedag skulle
være, alt i forhold til den romerske kalender (Kristendommen var blevet
anerkendt af kejser Konstantin i
år 313).
Jøderne havde haft en månekalender og ifølge den var det påske d. 15.
Nissan (en jødisk måne-
måned) eller ved første fuldmåne efter forårsjævndøgn. De kristne
ledere ønskede at påskedag skulle
falde en søndag (Herrens dag), og derfor blev besluttet, at påske
skulle være første søndag efter første
fuldmåne efter forårsjævndøgn. Fuldmåne skulle bestemmes astronomisk.
Samtidig
blev bestemt at forårsjævndøgn skulle være d. 21. marts, det passede i
år 325.
Med dette jævndøgn blev det midvinter d. 21. december, det julianske år
var allerede forskubbet flere
dage i forhold til solåret.
Måneåret og solåret passer ikke særlig godt sammen, men
allerede i oldtiden havde man observeret at
der på 19 solår er 6939,75 døgn og på 235 månemåneder er 6939,69 døgn,
så efter en periode på 19 år
vil månefaserne indtræffe på de samme datoer. Kirkekalenderen
nummererer derfor årene fortløbende
fra 1 til 19 (Gyldentallet) og i år med samme Gyldental vil månefaserne
falde på samme datoer; til hjælp
blev begrebet epakt indført, den angiver antallet af dage fra sidste
nymåne forrige år til 1/1, til hvert
gyldental hører en bestemt epakt. Nu kan påsken for et givet år findes
efter en bestemmelse af
jævndøgnsdatoen.
Den lille forskel mellem 19 år og 235 månemåneder vokser til en dag på
ca. 310 år, så i løbet af
middelalderen måtte man revidere epakterne, fordi der var åbenlys
misforhold mellem kirkens
månefaser og virkelighedens.
Datoerne for ugedagene forskyder sig også fra år til år, da
et år ikke har et helt antal uger. Hvert 28. år
(7*4) vil ugedagene falde på de samme datoer. Kirken indførte derfor
solcirklen, som er en fortløbende
nummerering af årene fra 1 til 28. Til hver solcirkel blev knyttet et
søndagsbogstav fra A til G og årets
365 dage (kun 28 dage i februar) fik hver tildelt et bogstav, A for 1.
januar, B for 2. januar osv. I et
givet år ville nu alle dage med årets søndagsbogstav udfor være
søndage.
Ved skudår indførtes jo en
ekstra dag d. 24. februar, så der måtte være to søndagsbogstaver, et
til før og et til efter 24/2, ellers ville
der komme en uge med otte dage.
|
Gregor XIII's kalender
Det julianske år er lidt
forskelligt fra solåret, fejlen er ca. tre døgn per 400 år. Fejlen
betød at den
oprindelige forårsfest, påsken, og den oprindelige fødselsdagsfest,
midvinter, kom mere og mere ud af
trit med Solen.
I 1500-tallet var det blevet så slemt, at en kalenderreform var
påkrævet og den kom i
1582 under pave Gregor XIII. Først oversprang man 10 dage, for at rette
op på den fejl der havde
indsneget sig ((1582-325)*(365,25-365,24219)=9,8 dage), derpå blev
besluttet at overspringe tre
skuddage per 400 år (i praksis år der er delelige med 100, men ikke med
400). Reformen var allerede
gennemført i de katolske lande i 1610, men de protestantiske,
reformerte og græsk-katolske dele af
Europa ville ikke være med.
Først i løbet af 1700-tallet, hvor øgede forbindelser mellem de
europæiske
lande gjorde det nødvendigt, blev den gregorianske kalender indført i
de protestantiske og reformerte
dele.
Og det er først i dette århundrede de græsk-katolske lande har indført
Gregors kalender (den
græsk-katolske kirke regner stadig juliansk, f. eks. var deres påske i
1997 forskudt fire uger i forhold til
vores).
Også påskeberegningen blev ændret, jævndøgnstidspunktet var svært at
beregne så man fastsatte et
kalendarisk jævndøgn d. 21/3, uafhængigt af Solen. Da nogle skudår blev
oversprunget måtte man lave
nye epakter til hvert gyldental ved hver overspringelse.
|
Den Julianske periode
Josef Scaliger (kaldet Kronologiens fader, italiener,
1540-1609) indførte i et værk fra 1583 endnu et
nummereringssystem til årene, indictionen. Oprindelsen er usikker, men
det angives mange steder at
indictionen stammer fra den ejendomsvurdering hvert 15. år, som
Konstantin indførte d. 1. sep 312 (på
tysk hedder årets indiction römerzahl).
Årets indiction angiver årsnummeret efter sidste vurdering.
Nu forholder det sig sådan med perioderne 28, 19 og 15, at de tre tal
der kendetegner et bestemt år
først bliver gentaget efter 28*19*15 års forløb. Året hvor alle tre tal
sidst var en var år -4713, eller år
4714 f. Chr. (der var intet år 0), og det år bestemte Scaliger skulle
være det førster i den julianske
periode (opkaldt efter hans far). På den måde forsøgte han at skabe en
fremadskridende positiv
årsnummerering, som dækkede hele historien fra verdens skabelse. Alle
de andre tidsregninger der
findes i verdenen, kunne man så forsøge at synkronisere med hans
(f.eks. ved hjælp af angivelser af
solformørkelser), og derved få en fælles tidsskala for hele Jordens
historie.
På lignende måde har man indført en dagsnummerering i den
julianske periode, den bruger man især
indenfor planet- og formørkelsesberegninger, hvor det er vigtigt at
vide hvor mange dage der er gået
siden planeterne havde en given udgangsstilling, det er nemmere end at
regne med datoer.
Et givet års solcirkel, gyldental og indiction (efter år 1 e. Chr) fås
nu let ved at lægge 4713 til årstallet
og derpå finde resten ved division med perioden, hvis resten er 0 er
tallet lig perioden.
|
Almanakken fra 1640, bemærk at verdenen
er skabt år 3967 f. Chr. (det var beregnet af
Rundetaarns første leder Christian Longomontanus).
Og at der er to søndagsbogstaver (det var skudår).
Reformen i Danmark
I slutningen af 1600-tallet voksede udenrigshandelen kraftigt
i Danmark, vi fik meget mere at gøre med
udlandet end før. Nøjagtigt det samme var sket i andre dele af
Nordeuropa, så vores gamle kalender
gjorde livet surt for mange.
Hovedmanden bag vor hjemlige reform var kgl. matematicus Ole Rømer,
han foreslog allerede Chr. V en reform i 1695. Først året efter modtog
han en skriftlig ordre om at gøre
noget, og han blev bedt om at koordinere bestræbelserne med andre lande
der brugte juliansk kalender.
Reformen kom år 1700, dog ville englændere og svenskere ikke være med.
Overgangen foregik i
praksis ved at man sprang 11 dage over ved at skrive 1. marts efter 18.
februar og derefter regne
gregoriansk.
Dog kom den reviderede påskeberegning ikke med i den danske reform, det
skete først i
1743.
|
Modtagelsen af den nye tidsregning.
Stort set alle skriftlige vidnesbyrd fra omkring år 1700
stammer fra de dele af samfundet, som havde
fordel af reformen, så vore kilder viser at det gik helt smertefrit.
Men fra reformen i England (der blev
gennemført i år 1752) ved vi, at den afstedkom stor opstandelse (folk
ville have de dage igen, som
kongen havde stjålet fra dem).
Der var en type litteratur som styret ikke havde kontrol med, alt
skulle ellers censureres, og det var
"Bondepraktikaerne". Det var nogle nyttige bøger for
landbobefolkningen, i dem stod en masse regler
for hvordan jorden skulle dyrkes og hvornår, der var også husråd mod
dårligdomme og regler for
vejrforudsigelser.
I praktikaerne fra 1700-tallet viser det sig, at solens gang på himlen
og angivelser af
midsommer og
midvinter forholder sig til den julianske kalender (undtagen årgang
1786), og det må vi
tage som et tegn på at store dele af befolkningen ikke har rettet sig
efter kalenderreformen.
En upraktisk ting ved reformen for bønderne var, at mange aktiviteter i
landbruget var lagt på bestemte
dage, en overspringelse af 11 dage betød, at så- og høsttidspunkt kom
ud af trit med Solen, og derfor
blev udbyttet mindre.
Vi kan altså slutte med at konstatere, at overgangen til den kalender
vi bruger i dag gik trægt, det tog
omkring hundrede år for reformen at slå igennem i Danmark.
|
1)Et
solår er tiden fra at Solen ses i forårspunktet
til den igen er samme sted, med vor nugældende kalender sker det
omkring 21/3.
|
En nøjere gennemgang af kalenderreformen i Danmark kan læses
i Historisk Tidsskrift 1996/2 eller her eller som .pdf-fil.
|
|
|
|
|